torstai 11. lokakuuta 2018

Topin tarpeeseen

Olisipa itselläkin sellainen automaatti, että kun puuttuu vaikka paitoja, sanoo vain, että hei mulla on muuten aika vähän paitoja. Sitten niitä ilmestyisi kaappiin, mittojen mukaan tehtynä. Hiukan olen lapsille joskus kateellinen, että heillä tällainen automaatti on.


 Tällä kertaa puuttui toppeja, ja sellaisia tehtiin pari kappaletta ensihätään.


Tämän topin resorit kiinnitin ihan ompelukoneella, kovasti venytetyllä suoraompeleella, sillä epäilen, että peitetikkikoneella on tunne-elämää. Koko kuuman ja ihanan kesän se on saanut jöröttää ilman käyttöä pöydällään, mitä nyt joskus ohimennen on pölyjä huitaistu päältä pois. Sen korviin on saattanut myös kantautua huokailua siitä, miten täällä on ahdasta, ja voi kun saisi tuon ompelupöydän koneineen muualle täältä, niin mahtuisi edes kääntymään. Kukapa sellaisesta vihjailusta ei mieltään pahoittaisi.


Kun yritin ommella resorit kiinni peitetikillä, jälki oli pahempaa kuin minun tökeröt kirjailuni vohvelikankaaseen ekaluokkalaisena. Ompelukoneeni sen sijaan ei petä koskaan, vaan toimii kuin vanhan junan vessa, vaikka edellisestä käytöstä olisi miten kauan.


Pienellä maanittelulla ja huollolla sekä sillä, että tutustuimme toisiimme uudestaan ihan ajan kanssa, sain peittarinkin taas ryhtymään yhteistyöhön, ja toinen toppi kantattiinkin peitetikillä.


Siinäpä ei sen kummempia krumeluureja olekaan - kankaan jämistä, ja ihan perus.


Mikä oli tarinan opetus - no ei varmaan opetusta ollutkaan, mutta muistakaa tehdä koneille jonkinlainen syyshuolto viimeistään nyt, varsinkin, jos ne ovat olleet pitkän kesän joutilaana. Kyllä sellainen vetelehtiminen jää päälle, ja vaaditaan kunnollinen ryhtiliike, jotta surinasakki saadaan takaisin ruotuun.

6 kommenttia:

  1. Ihania ja niin tarpeellisia paitoja :) Hyvä, kun sait peittarin yhteistyöhaluiseksi. Toivottavasti mun peittari ei aivan loukkaannu, kun olen niin laiskasti sitä huomioinut. Yksi paidan tekele odottaa loppuun valmistumista. No, joku päivä tässä sitten .... :) Mukavaa viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin sinne! <3 Kannattaa puhua kauniisti ja kysellä, miten on vapaat menneet, ennen kuin ryhdyt ompeluhommiin peittarillasi. ;)

      Poista
  2. Kauniita, tosi tarpeellisia. Mä käytän paljon, talvella lämmittävät hyvin puseron alla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on aina toppi alla, kesät talvet. T-paidan allekin puen topin. :D

      Poista
  3. Olen punainen kateudesta kun ompelet niin taitavasti.

    VastaaPoista

Blogi ilman lukijoiden kommentteja on kuin kaurapuuro ilman suolaa.